هفته گذشته دو روز در همایش مدیریت اجرایی با حضور  برایان تریسی شرکت کردم . با تریسی از زمان انتشار کتاب قورباغه را قورت بده آشنا شدم . مطالب درخور توجهی درخصوص بیزینس و مدیریت زمان ارائه کرد و من هم چکیده ای از نکات را برایتان ذکر می کنم امیدوارم مفید باشد .

معرفي:  برايان تريسي   یکی از صاحبنظران در زمینه‌ی آموزش مدیران ، آموزش اصول موفقیت شخصی ، مدیریت زمان و رهبري در جهان است . وی یکی از موفق ترین مشاوران تجارت در ایالات متحده و یکی از مشهورترین سخنرانان حرفه ای در جهان به شمار می رود و  حدود چهل کتاب تاليف نموده  که تعدادی زيادي از آنها به فارسي ترجمه شده است .

 

  • کیفیت زندگی شما بستگی دارد به کیفیت مدیریت شما در استفاده بهتر از وقت
  • موفقیت مانند بالا رفتن از پله نردبان است و هر پله آموزش خاص خود را دارد به این آموزش ها بها بدهیم .
  • بهترین شرکت ها یک برنامه چشم انداز 3 تا 5 ساله دارند .                               
  • مدیران به امروز فکر می کنند و رهبران به آینده
  • هر1دقیقه که صرف برنامه ریزی شود معادل 10دقیقه صرفه جویی دراجرای آن  است.
  • زمان را نمی توان Save کرد بنابرین می بایست آن را به گونه ای صحیح صرف و خرج نماییم .
  • مغز سازمانی مغز چند نفره است بنابراین پیوسته در حال تشکیل گرو ه های 3 تا 5 نفره برای تصمیم گیری باشیم و در این گروه ها نوبتی صحبت کنیم  . بزرگترین مهارت مدیر  شکل دادن به تیم است . ما انفرادی شروع می کنیم ولی مهارت اصلی ما تشکیل تیم است . با تیم است که می توانیم به هدف برسیم .
  • مرتب از خودتان بپرسید : آیا کاری که در حال حاضر انجام می دهم نقشی در رسیدن به مهم ترین هدفم دارد؟
  • با ارزش ترین دارایی ما توانایی کسب درآمد است نه آن پولی که به دست می آوریم. توانایی از دست نمی رود اما پول و ثروت ممکن است بارها از دست برود.
  • فرایند یادگیری با عمل   افزایش می یابد  action oriented باید یادگیری را با عمل پیوند بزنیم وگرنه مطالب زود از خاطر می رود . مهارت هایی که افراد کسب می کنند و آموزش هایی که می بینند معمولا مشابه است یا  اختلاف ناچیزی با هم دارند  ولی آن عاملی که فردی یا پرسنلی را با دیگری متمایز می سازد کاربرد مهارت ها و آموزش است .
  • فرایند بهبود مستمر را در زندگی و کار فراموش و حذف نکنیم .
  • فعالیت هایی که ارزش افزوده ندارند را از سازمان خود حذف نماییم چرا که  معمولا حدود 40 درصد از فعالیت های ما بی ارزش هستند .
  • 20 درصد محصولات ما هستند که 80 درصد درآمد ما را خلق می کنند .
  • کمبود تمرکز دلیل اصلی شکست افراد  است و تمركز روي مهمترين هدف ، باعث ايجاد ايده ، انر‍ژي و قدرت مي شود.
  • درباره اينكه چه كسي هستيد ، چه مي خواهيد و بهترين روش براي دستيابي به آنچه مي خواهيد چيست به طور كامل شفاف سازي كنيد .
  • تمام كارها و فعاليت هاي كم ارزش و بي ارزش در زندگي خود را تفويض ، برون سپاري و يا حذف كنيد .
  • آنچه عادت می شود ، تکرار می شود و کم کم به این عادت ها معتاد می شویم . مراقب عادت های خود باشیم .
  • با ایجاد  سیستم احساسات کمرنگ می شود . در این حالت ، چون من امروز حالم خوب است کار را خوب انجام می دهم و یک روز حالم بد است کار را بد انجام می دهم ، اتفاق نمی افتد . باید برای هر چیزی چک لیست و فرایند داشته باشیم و کارها را سلیقه ای انجام ندهیم .  قبل از شروع هر کاری چک لیست و گام های سازماندهی شده آن را بنویسیم.
  • برای تسخیر آینده باید از لذت های آنی دست بکشیم. کارهای کوچک، ساده و راحت را انجام ندهیم زیرا کم کم به آنها عادت می کنیم . به فعالیت های کم ارزش نه بگوییم و توجه داشته باشیم که بزرگترین دشمن ما ناحیه رفاهی ماست بنابراین از ناحیه رفاهی خارج شویم . از انجام یکسری فعالیت ها بطور کلی اجتناب کنیم چرا که چون در ناحیه رفاهی هستیم  به ما  لذت می دهند اما موجب رشد نمی شوند .
  • کار رهبری فکر کردن به آینده است و موفقیت از عادت های موفق می آید .
  • برای اینکه به حداکثر بهره وری دست پیدا کنیم ، با تکرار پی در پی این جمله به خودتان نظم و ترتیب بدهید : خوب ، برگردیم سر کار .
  • قانون مزیت نسبی می گوید : هر گاه کسی حاضر است کاری را با دستمزدی کمتر از آنچه شما دریافت می کنید یا مایلید دریافت کنید انجام دهد ،  کار را به او واگذار کنید.
  • هنری کسینجر می گوید : هدیه کسی که مشکلی را حل می کند دریافت مشکلی بزرگتر است پس از مشکلات نهراسیم و منتظر پاداش نباشیم .
  • هر وقت قصد استخدام فردی را در شرکت داشتي از خود اين سوال را بپرس كه  آیا حاضری فرزندت را برای کار نزد آن شخص بفرستی؟
  • رهبری عمل است نه سمت و نه عنوانی که بر روی کارت ویزیت می نویسند . رهبر باید رهرو داشته باشد اگر رهرو نداری رهبر نیستی .
  • 20 درصد از موفق ترین سازمان ها 3 درصد از درآمد خود را صرف آموزش می کنند .
  • باید بدانیم که چگونه و به چه کاری مشغولیم . گاهی اوقات روی «تردمیل» می دویم و هرچه بیشتر می دویم به جایی نمی رسیم.
  • فکر کردن با ارزش ترین کاری است که در زندگی انجام می دهیم .
  • پس از دیدن محرک ابتدا فکر و سپس پاسخ دهیم . سه روز یا 72 ساعت زمان مناسبی برای تفکر است و سریع تصمیم نگیریم.
  • اگر نتوانیم چیزی را محاسبه کنیم نمی توانیم آن را مدیریت کنیم پس به دنبال اندازه گیری فرایند ها باشیم .
  • اگر می خواهید خلاق باشید خودتان را بر روی ایده ها باز کنید و  گارد نگیرید .
  • از خود سوالات بی رحمانه بپرسیم
  • انسان ها خیلی زود به کارهایی که ارزشی را خلق نمی کند عادت می کنند ( مراقب باشیم )
  • فقط افرادی را استخدام کنید که نگرش مثبت دارند انسان های منفی برای سازمان شما فایده ندارند . کارکنان با مهارت های بالا اما نگرش های منفی را از سیستم دور کنید . مهارت را می توان آموزش داد اما تغییر نگرش سخت است .
  • یکی از بزرگ ترین عوامل اتلاف وقت در زندگی انتخاب شغلی است  که مناسب شما نیست . آیا شغلی که هم اکنون دارید واقعا مناسب شما هست ؟
  • 90 درصد کارهایی که به عنوان مدیر انجام می دهیم روی پرسنل تاثیر دارد .
  • استخدام کارکنان فرایند دارد مانند طبخ غذا برای اینکه خوب درآید می بایست برای آن زمان گذاشت .
  • هیچوقت گزینش را به عنوان راه حلی برای مشکل به کار نگیرید .
  • باید در شرکتی کار کنی که استعدادهای تو را به رسمیت بشناسند .
  • برای استخدام در هرپست با حداقل سه نفر مصاحبه کنید و به یک نفر اکتفا نکنید ، آرام و با حوصله این کار را انجام دهید و حداقل سه بار در سه فضای مختلف با افراد مصاحبه کنید .
  • آرام و با تامل استخدام کنید و سریع اخراج کنید چرا که استخدام ضعیف بسیار برای شرکت گران است و گاهی تا 10 برابر حقوق فرد برای شرکت هزینه ایجاد می کند .
  • غذای سبک بخورید ، به خصوص هنگام ناهار تا در تمام بعد از ظهر ذهنی روشن و آماده داشته باشیم .
  • روی کارهای  بدون بازده ضربدر بکشیم چرا که  یکی از مهمترین فعالیت های مدیران ضربدر کشیدن است .